Det förekommer en ansenlig story bakom möjligheten för bilskrotning i Enbacka med kompensation. Utgångspunkten har förändrats sedan motorfordon lanserades i landet för över skrota bilen för hundra år sedan. 40-talets matcher i stock-car var en fluga som gav otaliga fordonsinnehavare till rostiga uttjänta amerikanare en önskvärd ersättning före val om bildemontering i Enbacka. Men det förekom inte en utsträckt tidsperiod. Skrotbilarna koncentrerades även på kyrkogårdar för återanvändning och för säljande av begagnade bildelar.
Dylika är numera olagliga även om enstaka har fått Länsstyrelsens skydd att bevara äldre fördärvade fordonsvrak orörda för offentlig uppvisning. Härigenom har de blivit enorma attraktioner. I flera år begärdes ersättning vid överlämnandet för att skrota en bil i Enbacka. Det medförde en mer eller mindre allmän dumpning i naturen. Gamla vattenfyllda dagbrott och sanka kärr blev favoritställen. Nuförtiden bunkras farliga fordonsvrak på mera oblyga ställen. Illegala samlingsområden med tio-talet skrotbilar finns det överallt. De ansvariga statliga myndigheterna verkar blunda för de klimatvådliga resultaten trots Trafikverkets strikta förordningar.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Enbacka
Bilfabrikanterna erhöll uppdraget att arrangera Naturvårdsverkets villkor för bildemontering i Enbacka. Därtill gavs förhållningsregler till hopsamling och skrotning av skrotbilar, som ofta övergavs i omgivningen. Grunden för de här natursynder var fordonsägarens kostnadsbesparing för att skrota bilen. Flera publicerade rapporter i Hudiksvalls Tidning lastade Trafikverkets nonchalans att hejda dessa ofog.
Det här fastställdes som en anledning i den nya författningen med gratis bildemontering i Enbacka. Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att upprätta en organisation, som hade kunskap att genomföra inriktade ändamål. Så de första verkligt legitimerade bildemonteringarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvitto med skrotningsintyg föreligger inte idag. En auktoriserad bilskrot får sin auktorisation från Trafikstyrelsen. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av miljömyndigheten, som avsynar att den kommande skroten åtföljer Trafikverkets föreskrifter enligt ”bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Enbacka ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven rankas som naturvådligt avfall, och ska fraktas och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bilskrot i Enbacka, i enlighet med myndighetskraven. Dessa upplyser i sin helhet hur de skilda bilskrotarnas inrättningar skall formges för att godkännas. Lika grundligt redovisas upprensning av naturfarliga komponenter, spolarvätskor och material.
Reparera en Ford-Edge från Göteborg med en begagnad differential från Bilskroten
Skrotning, skötsel och magasinering tvingas godkännas av klimattillsynsman årsvis. Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett miljögiftigt avfall utan fraktas till sönderdelning och återanvändande. Numera är riktpunkten 95 % retur till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning uppnått. Och det betyder att fordonsägarna kan skrota en bil i Enbacka med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före demontering av personbilen tillåter några skrotfirmor självplock av begagnade bildelar. Besökare kan upptäcka delar till en Subaru till rena drömpriser. Det existerar även auktoriserade bilbärgare, som hämtar fordon, för skrotning i Enbacka, med kompensation. Regler för skötsel av det naturriskabla avfallet förefinns i Trafikverkets särskilda medgivande till bärgningsfirmorna. En tillkommande Konsument kan enkelt inspektera detta på anlitat firmans internetplats före bokning.