Nu för tiden är det inte längre svårt att beställa en omedelbar tid för bilundersökning i Bohus. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades. Så under de senaste årtiondet har mängden bilbesiktningar mångdubblats. Konkurrensen har också inom den här verksamhetsområdet blivit stentuff. Låga öppnings- eller drivepriser återkommer ideligen. Reklamen fyller eposten med alla drivar. Stunden, då beställningen behöver utföras många dagar före, är ett minne blott. Men arbetsförloppet för personbilkontroll i Bohus är samma. Utslaget ävenså. Den nervöse bilinnehavaren befarar reparationskostnad för hittade fel och varningar. Bilverkstäderna räkna med inkomstbringande arbeten och en certifierad bilskrot vet, att massor personbilar får påpekanden av grupp tre-nivå. Som så många år fordom närmar sig stadiet för psykisk påfrestning.
Förändrade bestämmelser för bilinspektion i Bohus resulterar vanligtvis till penningstraff
Men några regler har nyligen ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån registreringsnumrets sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren personligen att hålla koll på datum för fordonsgranskning i Bohus. Vid försummelse med det här får personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av polisen, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens skyldighet att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar dock växa med över en miljard kr från försumliga ägare.
Fordonsinnehavare bestämmer personligen tillfälle för fordonskontrollen i Bohus
Men man kan personligen besluta, när den 1 undersökningen i Bohus bör ombesörjas. Senast tre år efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom tjugofyra månader. Därefter skall bilen testas årligen. På Länsstyrelsens webbsida kan datumet enkelt påträffas. Öppna deras webbsida och slå nummerskyltens nummer, så återfinns datumangivelsen där. Felen eller bristerna som observeras delas in i tre klasser. En kategori 1-påpekande innebär att den skall fixas före nästa års-inspektion. Ett klass två-fel betyder, att det måste lagas inom en viss tid med efterkontroll som följd. Kategori tre-anmärkning är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud omgående. Fordonet får inte köras från fordonskontrollen i Bohus. Det här leder ofta till återvinning på en certifierad skrot, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Iakttaga att många glömmer att laga enkla kategori 1-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en klass med fordran på ombesiktning vid nästa granskning.
Obehövliga felaktigheter påträffas av personbilsinspektionen i Bohus
Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll innan fordonsbesiktningen i Bohus. Märkligt nog är det defekter med simpla åtgärder, som blottar nivå 2-bristerna. Ett utfört en lampa betyder en del tillfällen, att bilen godkänns utan efterkontroll för personbilsbesiktningen i Bohus. Skyltlampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs därefter av bromljus. Skifte av en trasig ljuskälla kan möjligtvis synas jobbig för många. Men det återfinns lätta anvisningar med filmer för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att skrota bilen lambdasondens larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. Många bilinspektörer upptäcker den sluges trickset att rycka väck glödlampan. Men felaktigheten indikerar, att bilen förbrukar onödigt mycket drivmedel, så avgasutsläppet ökar antagligen över vad som är okey. Givaren är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är simpel att ändra. Den kan köpas till Alfa Romeo från Autoexperten under 700 kronor. Faran är enorm att det här enkla bristen kan uppfattas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för en del fordonsmärken överskrida trettio tusen kr. Även klagomål på däckdjup är återkommande för fordonskontrollen Bohus. Statistiskt är det flera som måste på efterkontroll med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt lätt att inspektera för bilinnehavaren. Kraven är minst en komma sex mm mönster sommartid och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintern kan ställa till med obefogade besvär. Men med lätta medel kan utgiften, som ett resultat av den årliga personbilskontrollen Bohus, hållas till ett minimum av den kloke fordonsinnehavaren.