Med ett riksdagsfastställande på 60-talet påbörjades den årliga bilgranskningen för fordonsägare i Kärra. Efter det skapades monopolföretaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde. Då avreglerades bilprovningen med gränsen till överetableringar som konsekvens. De kolossala väntetiderna vid beställningar och svårigheterna vid avbeställning gav fordonsägarna stora problem vid bilinspektion i Kärra. Dröjsmål med körförbud startade enorma invändningar, som tvingade riksdagen att sadla om. Antalet nya bilprovningsställen ökar markant efter de nya riktlinjerna.
De långa väntetiderna är ett minne blott. Men besvären hos fordonsinnehavaren har inte ändrats. Kvalitetsprövningarna återfinns kvar med samma krav på initiativ. Ett kategori tre-felaktighet kan bli förkrossande för den egna plånboken. Detsamma blir en vinstgivande affär för en fordonsverkstad. Och bakomliggande orsak förekommer en behörig bildemontering. skrota bilar för en miljögodhjärtad återvinning är avsikten. nyttan med alla förändringar har emellertid blivit en drop-in för fordonskontroll i Kärra utan bokning i en valfri bilprovning.
Förändrade regler för fordonsbesiktning i Kärra leder vanligtvis till böter
Men några principer har just justerats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten baserad på registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller är den föreskrivna kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren själv att hålla koll på datum för personbilsundersökning i Kärra. Misslyckas man med det här erhåller personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är ägarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms dock växa med ett antal miljoner kr från slarviga ägare.
Fordonsägare bestämmer personligen tidpunkt för bilbesiktningen i Kärra
Men man kan personligen avgöra, när den första besiktningen i Kärra ska ombesörjas. Inte senare än 36 månader efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom 24 månader. Sedan måste bilen provas varje år. På Naturvårdsverkets sajt kan tidpunkten lätt hittas.
Öppna deras sajt och skriv in registreringsnumret, så finns datumet där. Felen eller bristfälligheterna som hittas indelas i tre klasser. En klass ett-anmärkning betyder att den skall repareras innan nästa års-tillsyn. Ett klass 2-anmärkning medför, att det skall fixas inom en månad med efterkontroll som följd. Kategori tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som medför körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från bilgranskningen i Kärra. Det här leder ofta till skrotning på en certifierad bilskrot, som har tillstånd att skrota bilar med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Uppmärksamma att flera missar att reparera enkla kategori ett-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en nivå med krav på efterkontroll vid nästkommande kontroll.
Omotiverade felaktigheter påträffas av fordonskontrollen i Kärra
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel självkontroll innan fordonsbesiktningen i Kärra. Konstigt nog är det felaktigheter med lätta ingripanden, som uppdagar klass två-felen. Ett utfört ett slitet däck medför många gånger, att bilen godkänns utan ombesiktning för bilkontrollen i Kärra. Skyltbelysningen leder statistiken, men skuggas därefter av positions- och halvljus- skrota bilen anmärkningar. Skifte av en defekt lykta kan möjligen synas bökig för flera. Men det finns enkla instruktioner med filmer för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. De flesta fordonsinspektörer avslöjar den listiga knepet att peta dän instrumentbelysningen. Men felet visar på, att personbilen konsumerar obehövligt mycket bensin, så koldioxidutsläppet tilltar kanske över vad som är okey. Sonden sitter på avgasröret vid katalysatorn och är enkel att växla.
Skrotbilar säljes i Ljungby till vald bilskrot
Den kan införskaffas till Citroën från Skruvat.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här enkla felaktigheten kan ses som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan omkostnaden för en del bilmärken överstiga trettio tusen kronor. Även påpekanden på däckdjup är återkommande för bilinspektionen Kärra. Statistiskt är det en del som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, eftersom det är mycket spartanskt att kolla för fordonsägaren. Kraven är minst 1,6 mm mönster på sommarväglag och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägen avtar på däck under tre millimeter. Så utprovning under kalla dagar kan orsaka obefogade trubbel. Men med enkla verktyg kan omkostnaden, tillföljd av den årliga fordonsinspektionen Kärra, förbli låg av den kloke fordonsinnehavaren.