Det förekommer en lång berättelse bakom möjligheten för bilskrotning i Broby med ersättning. Premisserna att skrota bilen har förändrats sedan motorfordon lanserades i landet i början av nittonhundra-talet. 50-talets rally i stock-car var en trend som gav många fordonsinnehavare till gamla uttjänta amerikanare en välbehövlig substitut före fastställande om bilskrotning i Broby. Men det förekom inte någon längre tid. Fordonsvraken samlades även på övergivna skrotar för återanvändning och för säljande av beg. bilkomponenter. Sådana är nu för tiden svartlistade även om enstaka har fått myndigheternas skydd att ha kvar gamla fördärvade bilvrak intakta för offentlig visning.
Genom detta har de blivit väldiga turistattraktioner. I flera år ålades betalning vid överlämnandet för bilskrotning i Broby. Det medförde att man övergav skrotbilarna i miljön. Äldre vattenfyllda dagbrott och sanka myrar blev favoritställen. I dag hamstras rostiga fordonsvrak på mera oblyga ställen. Förbjudna insamlingsområden med 20 till 30 fordonsvrak vimlar det av. De ansvariga kommunala ämbetsverken tycks blunda för de naturhotande resultaten trots Miljövårdsverkets hårda ålägganden.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Broby
Bilproducenterna fick uppdraget att anordna Naturvårdsverkets begäran för återvinning av fordon i Broby. Dessutom gavs direktiv till hopsamling och bilskrotning av fordonsvrak, som vanligtvis förkastats i skog och mark. Grunden för dessa miljösynder var fordonsägarens kostnadsbesparing för att skrota bilen. Flertalet publicerade nyhetsskildringar i Kungälvs Posten klandrade Naturvårdsverkets slarv att förhindra dessa sattyg. Det här angavs som en av orsakerna i den nya förordningen med kostnadsfri skrotning i Broby. Bilproducenterna erhöll i uppgift att instifta en organisation, som behärskade effektuera inriktade mål. Så de första faktiska berättigade bilskrotarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utfärda mottagningsbevis med skrotningsintyg finns inte numera. En lämplig skrot får sin behörighet från Trafikverket. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av klimatstyrelsen, som kontrollerar att den kommande skroten åtföljer Trafikverkets villkor enligt ”Bilskrotningsstadgar”.
Bilskrotning i Broby ger ersättning
Ett uttjänt fordon rankas som klimatskadligt avfall, och måste fraktas och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Broby, efter de tuffa Länsstyrelsens villkor. Dessa demonstrerar i detalj hur de skilda företagens anordningar skall formges för att godkännas. Lika omsorgsfullt redovisas saneringen av miljöfarliga bilkomponenter, spolarvätskor och ämnen.
Besiktning i Motala resulterar ofta i bilskrot
Bilskrotning, handhavande och magasinering behöver beviljas av klimatkontrollant varje år. Efter demontering av hälsofarligt material är bilvraket inte längre ett naturvådligt avfall utan fraktas till fragmentering och återvinning. Nuförtiden är riktpunkten nittiofem % retur till ett ständigt kretslopp i nyframställande åstadkommit. Det betyder att bilinnehavarna kan skrota bilen i Broby med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering tillåter en del bildemonteringar självplock av begagnade bildelar. Spekulanter kan hitta bilreservdelar till en Bugatti till rena drömpriser. Det existerar dessutom berättigade bärgningsföretag, som fraktar fordon, för bilskrotning i Broby, med kompensation. Lagar för hanterande av det miljöriskabla avfallet finns i Miljövårdsverkets särskilda tillstånd till bärgningsfirmorna. En kommande beställare kan lätt avsyna detta på anlitat firmans internetplats före order.