Hur skulle fordonsflottan i Sverige sett ut utan föreskrifter på bilundersökning i Skoghall? Man behöver gå bakåt i tiden till slutet av femtio-talet för att få besvarande på angelägenheten. Men det är simpelt att gissa. Ingenting annat än katastrof och förödelse. Det hade inte dugt att sänka högsta farten till 50 kilometer/timme i trafiken. Men mer bekymmer framkallades av AB Svensk Bilprovning, som startade som ensamrättsbolag för femtio år sedan.
Som många andra sköttes det inte särdeles väl. Långa kötider vid beställning, också bristerna vid strävan till ombokning för personbilsinspektion i Skoghall orsakade flera tvingade körförbud. Och bilägarna rasade över dessa resultat. Därför släppte riksdagen marknaden lös igenom avreglering år 2010. Massor av intresserade företag väntade för att fylla luckorna. Snart blev branschen överetablerad med helt andra besvär. För fordonsinnehavaren förändrades inte den konstiga uppfattningen inför kommande granskning. Det sämsta som kunde ske var att få ett nivå 3-fel i protokollet. Reparationen skulle slå hårt i ekonomin, samtidigt som en bilverkstad såg möjligheter inför ett inkomstbringande arbete. Men båda borde vara eftertänksam om den certifierade bilskroten, som med övertygelse planerat för kommande fordonsskrotningar med skrota bilen en klimatälskvärda återvinningar. Så när tiden är dags för den bindande fordonskontrollen i Skoghall är det enbart att åka in på närbelägna besiktning.
Förändrade stadgar för bilbesiktning i Skoghall leder ofta till penningstraff
Men några normer har nyss justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten baserad på registreringsnumrets slutsiffran. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren personligen att hålla koll på datum för fordonsbesiktning i Skoghall. Missas det här får bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens plikt att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar dock växa med ett antal miljoner kr från försumliga bilinnehavare.
Fordonsägare avgör själv tillfälle för bilinspektionen i Skoghall
Men man kan personligen styra, när den 1 kontrollen i Skoghall behöver uträttas. Senast tre år efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter tjugofyra månader. Därefter måste personbilen provas årligen. På Transportstyrelsens internetplats kan datumangivelse lätt upptäckas. Öppna deras sajt och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns tiden där. Felaktigheterna eller skavankerna som avslöjas delas in i tre kategorier.
En klass ett-påpekande betyder att den tvingas fixas före nästa års-kontroll. Ett kategori två-felaktighet medför, att det ska lagas inom en månad med efterkontroll som följd. Nivå tre-påpekande är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud omedelbart. Fordonet får inte köras från personbilsbesiktningen i Skoghall. Och detta leder ofta till skrotning på en legitimerad skrot, som har licens att skrota personbilar med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Iakttaga att flera glömmer att fixa lätta klass 1-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en kategori med begäran på efterkontroll vid kommande besiktning.
Onödiga brister upptäcks av personbilsinspektionen i Skoghall
Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll före besiktningen i Skoghall. Märkligt nog är det brister med lätta ingripanden, som uppdagar klass 2-felen. Att fixa lampbyte betyder flera stunder, att bilen accepteras utan efterkontroll för bilbesiktningen i Skoghall. Nummerskyltsbelysningen leder bil kontrollanterna, men följs därefter av bromsljus. Byte av en söndrig lykta kan möjligtvis synas bångstyrig för många. Men det finns simpla instruktioner med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på äldre personbilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många fordonsinspektörer uppdagar den sluges trixet att plocka väck instrumentbelysningen.
Men felaktigheten antyder, att fordonet konsumerar obehövligt mycket bränsle, så avgasföroreningar ökar antagligen över vad som är okey. Givaren är fastsatt på avgasröret vid katalysatorn och är lätt att ändra. Den kan inhandlas till Skoda från Bildelaronline24.se eller bilskrot under tusenlappen. Faran är enorm att det här simpla felet kan gestaltas som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan avgiften för vissa bilmärken överstiga trettio tusen kronor. Också klagomål på utslitna bildäck är återkommande för besiktning i Skoghall. Statistiskt är det många som måste på efterkontroll med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är mycket spartanskt att inspektera för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönsterdjup sommartid och tre millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så testande under vintermånaderna kan orsaka onödiga problem. Men med enkla verktyg kan kostnaden, tillföljd av den årliga fordonstillsynen Skoghall, förbli låg av den kloke bilägaren.