Det har evigt varit en bävan för fordonsinnehavare av gamla fordon att behöva besöka fordonsbesiktningen. Även skrota bilen Tjörn om det varit enklare att beställa datum för kontroll i Rönnäng förekommer den obehagliga uppfattningen att det kommer bli ett ekonomiskt bakslag. För femtio år sen kom riksdagsfastställande om normer för den statliga bilbesiktningen och efter det påbörjade de föreskrivna tillsynerna. På 2000-talet påbörjades med fruktansvärda väntetider vid beställning av fordonskontroller i Rönnäng.
Avskaffande av reglering var ofrånkomlig. Så år 2010 blev bilprovning oreglerad för hugade aktörer i fordonsområdet. Följden blev istället för många företag i stället för en god balans. Privatiseringen innebar inte någon lättnad för bilägarna. Tillsynsbasen har av normala orsaker snarare blivit hårdare ju längre tiden gått. Klasser och granskningar av bristernas egenskaper återfinns fortfarande kvar. Ett klass tre-fel ger en verkstad förväntan om ett lönsamt arbete, samtidigt som en legitimerad återvinningsföretag är relativt säker på meddelande om ett demolerat fordon, som skall återvinnas på bilskrot Tjörn i en ständig cykeln för ett hållbart samhälle. Den enda vinsten med avregleringen av besiktning i Rönnäng blev att fordonsägaren kan besöka en besiktningsman på drop-intid.
Förändrade regler för fordonskontroll i Rönnäng resulterar ofta till vite
Men några föreskrifter har nyligen justerats. Nu innefattar inte besiktningstiden som utgår ifrån registreringsnumrets slutsiffran. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste bilägaren själv att hålla uppsikt på tillfälle för fordonskontroll i Rönnäng.
Bommas detta erhåller personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens ansvar att känna till det här faktumet. Statens inkomster beräknas dock stärkas med ett antal miljoner kr från slarviga fordonsinnehavare.
Fordonsinnehavare bestämmer personligen tillfälle för fordonsbesiktningen i Rönnäng
Men han/hon kan själv styra, när den 1 inspektionen i Rönnäng behöver genomföras. Senast 36 månader efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter 24 månader. Därnäst ska fordonet besiktas årligen. På Transportstyrelsens webbsida kan datumet lätt anträffas. Surfa in på deras webbsida och slå nummerskyltens nummer, så återfinns datumangivelsen där. Felaktigheterna eller defekterna som påträffas indelas i 3 nivåer. En kategori ett-anmärkning medför att den tvingas lagas före nästa års-granskning.
Ett kategori 2-felaktighet medför, att det ska åtgärdas inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Kategori 3-felaktighet är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud direkt. Fordonet får inte köras från personbilsinspektionen i Rönnäng. Det här leder ofta till återvinning på en legitimerad bildemontering, som har tillåtelse att skrota bilen med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att många missar att laga lätta kategori ett-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en nivå med begäran på ombesiktning vid kommande granskning.
Onödiga defekter upptäcks av personbilsinspektionen i Rönnäng
Det finns tid och pengar att spara vid en simpel okulärkontroll före fordonsbesiktningen i Rönnäng. Märkligt nog är det defekter med simpla ingripanden, som uppdagar klass två-felaktigheterna. Ett utfört lampbyte innebär flera tillfällen, att bilen släpps igenom utan ombesiktning för fordonskontrollen i Rönnäng. Skyltlampor är det mest av enligt statistiken, men följs därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en söndrig ljuskälla kan möjligen förefalla besvärlig för många. Men det återfinns simpla beskrivningar med bilder för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. Många besiktningsmän observerar den listiga knepet att peta väck glödlampan.
Men felaktigheten indikerar, att bilen drar onödigt mycket diesel, så koldioxidföroreningar växer antagligen över max godkänd. Sonden är fastsatt på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att växla. Den kan köpas till Volvo från Mekonomen under 700 kronor. Faran är enorm att det här simpla felet kan uppfattas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för vissa bilmärken överskrida 30 000 kronor. Även klagomål på däckdjup är återkommande för bilinspektionen Rönnäng. Statistiskt är det en del som måste på efterkontroll med nya däck. Det är konstigt, eftersom det är mycket enkelt att granska för fordonsinnehavaren. Kraven är minst en komma sex millimeter mönster sommartid och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 millimeter. Så provning under kalla dagar kan förorsaka onödiga besvär. Men med lätta redskap kan avgiften, tillföljd av den årliga personbilsgranskningen Rönnäng, förbli låg av den kloke bilägaren.