Besikta eller skrota bilen i Rimbo

Med ett Regeringsfastställande år 1963 påbörjades den årliga personbilsgranskningen för personbilsinnehavare i Rimbo. Efter det formades det statliga bolaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde. Då avreglerades bilprovningen med för många etableringar som följd. De långa kötiderna vid beställningar och bekymren vid ombokningar gav bilinnehavarna stora bekymmer vid fordonsundersökning i Rimbo. Fördröjande med körförbud utlöste oerhörda protester, som drev myndigheten att sadla om. Mängden nya besiktingsverkstäder ökar markant efter de nya föreskrifterna. De ofantliga väntetiderna är en svunnen tid. Men obehagen hos bilinnehavaren har inte förändrats. Beskaffenhetsbedömningarna förekommer kvar med samma fordran på initiativ. Ett klass tre-felaktighet kan bli ödeläggande för hushållskassan. Samma sak blir en vinstgivande händelse för en personbilsverkstad. Och bakomliggande orsak finns en auktoriserad bildemontering. skrota bilar för en naturhjärtlig bilskrotning är avsikten. Fördelen med alla ändringar har dock blivit en drop-in för fordonsbesiktning i Rimbo utan bokning i en valfri hall.

Ändrade regler för personbilsgranskning i Rimbo leder ofta till böter

Men flera förordningar har nyligen ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren personligen att bevaka tidpunkten för bilundersökning i Rimbo. Vid försummelse med detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsägarens skyldighet att känna till det här faktumet. Statens inkomster uppskattar dock växa med över en miljard kronor från försumliga ägare.

Fordonsägare bestämmer själv tidpunkt för personbilsinspektionen i Rimbo

Men han/hon kan personligen besluta, när den första besiktningen i Rimbo behöver uträttas. Senast 36 månader efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom tjugofyra månader. Därpå ska bilen provas senast var fjortonde månad. På Trafikstyrelsens sajt kan tidpunkten lätt hittas. Öppna deras internetsida och slå registreringsnumret, så återfinns tidpunkten där. Felaktigheterna eller bristfälligheterna som iakttas indelas i 3 klasser. En nivå 1-påpekande innebär att den ska repareras före nästa års-tillsyn. Ett nivå två-anmärkning betyder, att det ska repareras inom en månad med ombesiktning som påföljd. Nivå tre-anmärkning är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud genast. Bilen får endast bärgas från bilkontrollen i Besikta eller skrota bilen i Rimbo. Det här leder ofta till skrotning på en behörig bildemontering, som har befogenhet att skrota personbilar med skrotcertifikat för avregistrering. Iakttaga att många glömmer att laga lätta klass ett-påpekande. Men sådan flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid nästa kontroll.

Onödiga defekter upptäcks av fordonsinspektionen i Rimbo

Det finns tid och pengar att skrota bilen och spara vid en lätt självkontroll inför bilbesiktningen i Rimbo. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som blottar nivå 2-bristerna. Att fixa lampbyte betyder flera gånger, att fordonet godtas utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Rimbo. Nummerskyltslampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men skuggas därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en defekt lampa kan möjligen förefalla bökig för många. Men det återfinns simpla instruktioner med filmer för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på äldre personbilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentpanelen inte slocknar. Många bilinspektörer spårar den sluges knepet att plocka väck instrumentbelysningen. Men oriktigheten visar på, att motorn förbrukar obehövligt mycket bränsle, så koldioxidföroreningar växer nog över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att skifta. Den kan köpas till Dacia från Bildelsbasen under 700 kronor. Risken är stor att det här enkla felet kan gestaltas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan utgifterna för en del fordonsmärken överskrida trettio tusen kronor. Också tillrättavisning på utslitna bildäck är frekventa för besiktning Rimbo. Statistiskt är det en del som krävs på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är väldigt spartanskt att syna för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så provning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med enkla redskap kan kostnaden, på grund av den periodiska personbilsbesiktningen i Rimbo, förbli låg av den kloke bilägaren.