Det är inte längre några svårigheter att boka en akut tid för fordonsundersökning i Hjärup. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades. Under de senaste tio åren har kvantiteten bilbesiktningar mångdubblats. Kampen om kunderna har också inom den här yrkesgrenen blivit tuff. Lukrativa lanserings- eller driveerbjudande återkommer skrota bilen ideligen. Broschyrer fyller eposten med alla kampanjer.
Perioden, då beställningen måste utföras flertalet månader innan, är ett minne blott. Men arbetsförloppet för personbilgranskning i Hjärup är likadan. Och resultatet likaså. Den oroliga fordonsägaren fruktar renoveringsavgift för funna felaktigheter och anmärkningar. Reparatörerna räkna med lönsamma arbeten och en godkänd skrotfirma vet, att flera fordon får påpekanden av klass 3-nivå. Som så många år förr närmar sig ögonblicken för nervpressen.
Ändrade bestämmelser för fordonskontroll i Hjärup leder ofta till böter
Men enstaka normer har just justerats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsinnehavaren personligen att hålla uppsikt på tidpunkten för fordonsundersökning i Hjärup. Missas det här erhåller bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens plikt att känna till det här sakförhållandet. Statskassan beräknas dock öka med ett antal miljoner kronor från oaktsamma bilinnehavare.
Ägare avgör själv tidpunkt för bilkontrollen i Hjärup
Men man kan personligen besluta, när den första undersökningen i Hjärup bör verkställas. Inte senare än 36 månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom 24 månader. Därefter skall bilen provas senast var fjortonde månad. På Länsstyrelsens nätsida kan datumangivelse enkelt anträffas. Surfa in på deras sajt och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns tidpunkten där. Oriktigheterna eller skavankerna som anträffas indelas i 3 nivåer. En kategori 1-felaktighet betyder att den tvingas fixas före nästa års-inspektion.
Ett nivå två-påpekande har den betydelsen, att det behöver åtgärdas inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Klass 3-fel är ett säkerhetsfel, som ger körförbud omedelbart. Fordonet får inte köras från bilinspektionen i Hjärup. Det här leder ofta till återvinning på en ackrediterad bilskrot, som har tillåtelse att skrota bilen med skrotbevis för avregistrering. Betrakta att flera missar att laga enkla nivå 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en nivå med begäran på ombesiktning vid annalkande granskning.
Omotiverade defekter påträffas av fordonsinspektionen i Hjärup
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll före bilbesiktningen i Hjärup. Konstigt nog är det felaktigheter med lätta åtgärder, som uppdagar kategori två-felen. Ett utfört en lampa medför en del stunder, att personbilen accepteras utan efterkontroll för personbilsbesiktningen i Hjärup. Skyltbelysningen leder statistiken, men följs därefter av bromsljus. Skifte av en trasig lampa kan möjligen synas bökig för flera. Men det finns simpla instruktioner med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla personbilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentpanelen inte slocknar.
Finns skrotpremien kvar?
Många besiktningsmän observerar den finurliga knepet att plocka dän instrumentbelysningen. Men felet indikerar, att fordonet förbrukar obehövligt mycket drivmedel, så koldioxidutsläppet tilltar nog över max godkänd. Sensorn är fastsatt på avgasröret vid katalysatorn och är okomplicerad att ändra. Den kan köpas till Subaru från Laga.se under tusenlappen. Faran är enorm att det här simpla bristen kan ses som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan omkostnaden för en del fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr. Även påpekanden på däckdjup är frekventa för besiktning i Hjärup. Statistiskt är det flertalet som krävs på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är mycket spartanskt att granska för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster sommartid och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under kalla dagar kan orsaka onödiga problem. Men med lätta redskap kan utgiften, tillföljd av den årliga fordonsinspektionen i Hjärup, förbli låg av den smarte fordonsägaren.