Återvinning av skrotbilar från Luleå ökar försäljningen

Det är bara ett årtionde, som söndriga personbilar från Luleå uteslutande kunde saluföras för rekonstruktion av en PV 544 till EPA-traktor. Och det var mindre än en procent av beståndet. De flesta av de defekta fordonsvraken lämnades som klimatmonster i miljön, som ett utslag av gratis avhysning. En likviderad obligatorisk skrotningspremie förbättrade inte läget. Då tog någon tuff person inom Länsstyrelsen i med hårdhandskarna. Hårda direktiv till alla bilproducenter och auktoriserade skrotar formades. Gratis bilskrotning för bilägarna med biltillverkarna som ersättningsansvariga, löd det första beslutet. Ihopsamling och demontering av fordonsvraken till nästan hundra procent av tyngden var nästa fordran. Efter den nya återvinningsförordningen vände samma departement upp och ned på landets skrotar. De stenhårda miljökraven var grunden för en av landets största bolagsavvecklingar. Men förordningarna fungerade som basen till bilvrakens förändring. Odugliga och kostsamma bilvrak kan ge bilinnehavaren en angenäm finansiell överraskning.

En bil som skall skrotas i Luleå kan krängas med bra betalning

Den påhittiga fordonsinnehavaren avyttrar nu för tiden sin uttjänta bil i Luleå med en ersättning, som klart överträffar den avslutade obligatoriska skrotpremien. Det förekommer en del spekulanter. Skrotfirmor med egenplock av beg. reservdelar ger för det mesta bättre betalt för en äldre Fiat. Men skall vara uppmärksam på en del fuffens och rävspel i branschen. Under ”defekta bilar köpes” spaltas skilda skrothandlare upp i Kungsbacka-Postens säljerbjudande. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, efterträds varandra. Priset av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av utlovat summa. Så dessa svarta bolag, som inte ingår i de auktoriserade bilskrotarna, kan inte spendera den summan för en bil, som måste skrotas med legitim deklaration. Det kommer försäljaren så småningom underfund med. Ett tips är att hålla fast på ett enigt belopp då och hör med en ärlig köpare, som företräder en auktoriserad skrot.

Skrotbilar i Luleå hamnar lätt i felaktiga händer

Att trasiga fordon i Luleå avyttras till personer, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett stigande besvär. De flesta gånger händer det utan fordonsinnehavarens insikt. Dessvärre är det allför sent, att rättsvetenskapligt avhjälpa en dylik ohederligt förfarande framöver. Enbart ett underskrivet mottagningsbevis med bilskrots-intyg, av en ackrediterad bilåtervinnare eller av liktydig avtalad firma, kan avstyra blivande underligheter. Detta intyget ligger också till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i vägregistret. När söndriga personbilar saluförs har bilägarna mycket att beakta. Avsikten, att skrota sitt fordon med demontering, i ett ändlöst och miljöförnuftigt kretscykel, är otryggt innan den hamnat hos en auktoriserad bilskrot. Kan fordonsägaren personligen lämna in sin uttjänta bil löses problemet, man kan då också förvänta sig den högsta ersättningen. Ska hämtning användas finns ändå chans att få ersättning och säkra det uttjänta fordonets mål. För bärgning av en skrotbil, som stämplas klimatvådligt restprodukt, fordras tillstånd från Länsstyrelsen. Det här kan avsynas på bolagets nätsida innan uppdrag. Och genom erhållande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med skrotintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”pärlan” omhändertas riktigt och på ett naturklokt förfarande.