Ett ordnat återvinningsmetod av skrotbilarna i Hallsberg har medfört, att fordonsinnehavarna kan åtnjuta en mycket god betalning vid överlämning till en certifierad bilåtervinnare, när det är dags att lämna bilen för skrotning. Eftersom det är en relativ ny företeelse missar många människor sådan information. Man gör som man alltid gjort för att spara pengar. Det är bara ett antal år sedan bilskrotning medförde utgifter på några tusenlappar.
Med detta i hågkomst lämnas flertalet övergivna skrotbilar ute i skog och mark. Den destruktiva miljöpåverkan har beskrivits med många referat i olika tidningar. Ägarna mister inte bara betalningen utan äventyrar också enorma avgifter för tvångshämtning. Genom bestämmelsen, att ingen bilskrot Göteborg får beröra andras egendom, har klimatbovarna undgått lagens väktare. Men idag har miljökontoren möjligheter att ingripa med stöd av klimatbalken. Som alternativ för att erhålla några tusen kronor hos en bilskrot kan bötesstraffet bli betydligt mycket dyrare.
En uttjänt bil i Hallsberg kan marknadsföras med duglig ersättning
Den klyftiga fordonsägaren saluför numera sin uttjänta bil i Hallsberg med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överskrider den indragna statliga skrotpremien. Det föreligger en del intressenter.
Företag med självplock av beg. komponenter erbjuder många gånger en extraslant för en äldre Ford. Men ska vara vaksam på många bedrägerier och tricks i affärsgrenen. Under ”trasiga fordon köpes” radas olika aktörerna upp i Kvällspostens säljbudskap. Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, turas om med varandra. Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överskrider inte ens 1/3 av utlovat ersättning. Så dessa skumma företag, som inte tillhör de auktoriserade skrotarna, kan inte spendera det beloppet för en bil, som ska återvinnas med laglig bokföring. Det kommer kunden snart fatta. Ett förslag är att köra på på ett enat summa då och kontakta en uppriktig kund, som företräder en certifierad skrot.
Trasiga fordon från Hallsberg kommer ofta ut i trafik igen
Att trasiga fordon i Hallsberg saluförs till individer, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett växande bekymmer. Många gånger händer det utan bilinnehavarens kännedom. Sorgligt nog är det försent, att juridiskt avhjälpa en dylik oegentlighet framöver.
Endast ett påskrivet mottagningsintyg med bilskrotsintyg, av en behörig bilåtervinnare eller av sådan avtalad aktör, kan avstyra kommande underligheter. Det här skrotningsintyget ligger också till underlag för Transportstyrelsens avregistrering i fordonsregistret. När söndriga personbilar säljes har fordonsinnehavarna mycket att beakta. Avsikten, att skrota sitt fordon med demontering, i ett evigt och klimatvänligt kretsbana, är i fara innan den är lämnad hos en behörig bilskrot. Kan fordonsägaren själv köra in bilen är det inga bekymmer, och han kan dessutom förvänta sig den bästa ersättningen. Behöver transport anlitas finns ändå chans att få ersättning samt befästa skrotbilens destination. För hämtning av ett kasserat fordon, som stämplas miljökritiskt restprodukt, krävs tillstånd från Trafikverket. Detta kan kontrolleras på företagets nätsida innan bokning. Igenom erhållande av ett signerat mottagningsbevis med skrotintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan säljaren räkna med sig, att den åldriga ”rariteten” hanteras seriöst och på ett miljövänligt sätt.