Det nya miljöfilosofin har tidigare förpassat gamla fordon som BMW5-E39 till skrotning. Men nu har ett antal årtiondens naturjobb kastats över ände. Det är allmänt känt att gamla uttjänta bilar är den främsta bidragande orsaken till de ökande koldioxiden i atmosfären. Koldioxiden åstadkommer växthuseffekten med smältande glaciärer, och ändrar klimatet med naturförödelse som konsekvens. Statens påverkan, som höjda dieselutgifter och skatter samt skatt på trängsel har tvingat fordonsägare att tänka om mot eldrift. En naturforskare på Motormännen hävdar, att BMW5-E39 som uppnått tio års levnadslängd rekommenderas överlämnas till en legitimerad skrot för demolering och demontering, för att naturen överhuvudtaget skall kunna bärgas. Allt det här har gjort att en del sålt hushållets andrabil och reser med spårvagn främst till jobbet.
Men den fortgående Covid 19 viruset har förändrat den aktuella förloppet drastiskt. Försäljningen av bra begagnade BMW5-E39 har fått en efterfrågan som aldrig skådats. Vanligt folk står i långa köer på olika väntelistor efter dessa natursyndare. Hur kan detta förhållande vara rimlig?
BMW5-E39 konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmänna uppmaningar från Regeringen, som 2 meters avstånd och munskyddens mindre betydenhet, har ökat gemene mans ovilja att åka kollektivt. Att folkhälsomyndigheten också rekommenderar gemene man att köra bil rubbar inte skepticismen.
Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer angeläget än allt annat att köpa ännu en körduglig BMW5-E39, så att alla familjemedlemmar kan skrota bilen Göteborg köra på ett harmoniskt sätt. För rekommendationerna i all aktning, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i trafik på besvärliga ytor låter det mera som en önsketänkande. På grund av detta ska införskaffade av en andrabil prioriteras som nummer ett.
Uttjänta BMW5-E39 rullar vidare
Prisvärda besiktigade BMW5-E39 med höga växthusgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall betraktas som skrot. Förutom att återvinna personbilen har de blivit tilltalande för den förbjudna kriminaliteten för otillåten utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är utdelningen uppskattningsvis tio gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre bilverkstäder, som med primitiva upprustningar kan få de uttjänta BMW5-E39 godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen finns allaredan för familjen, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.
Statlig skrotningspremie från bilskrot för Saab-Viggen efterfrågas i Göteborg
Certifierade bilåtervinnare, som brukligt kasserar bilen för bildelar, frestar fordonsägare med höga ersättningar. Några naturvänner har valt att lämna personbilarna här med gott samvete, genom att upphöra med mer farande av miljöfördärvande och lägre trafiktrygga fordon. Men genom farhågan att åka allmänna bussar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så dessa prisvärda kördugliga BMW5-E39 går åt, trots att de flest överstigit 20 års ålder. Ur miljöhänseende vrids klockan tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?